La CUP en defensa d'un model ferroviari públic i al servei de les persones

La Candidatura d'Unitat Popular de Lleida realitzà, el 15 de febrer, un acte a l'estació de trens de Lleida en defensa d'un model ferroviari públic, ecològic i al servei de les persones. La CUP pretenia denunciar així un model ferroviari basat en l'alta velocitat que s'allunya de les necessitats dels usuaris i usuàries i que menysté el ferrocarril de proximitat, que en el cas de Lleida és especialment necessari donada la manca d'una xarxa ferroviària en condicions que enllaçi els municipis de les comarques de Ponent.

Cap a un model ferroviari que creï una xarxa de comunicació entre els municipis, públic, ecològic i al servei de les persones

Des de la Candidatura d’Unitat Popular considerem imprescindible replantejar el model ferroviari actual. Creiem que s’ha d’avançar cap a un model ferroviari popular, que creï una xarxa de comunicació entre els municipis, públic, ecològic i al servei de les persones. Per aquest motiu, manifestem la nostra frontal oposició l’actual model de desenvolupament ferroviari:

- Un model radial, que té com a centre, com a destí i com origen Madrid i s’organitza únicament i exclusiva en funció dels interessos d’aquesta ciutat.

- Un model elitista, que prioritza la construcció de línies destinades a l’ús d'elits econòmiques d’un alt poder adquisitiu, negant-se a plantejar-se qualsevol tipus d’abonaments per als treballadors i treballadores que es veuen abocats a emprar serveis més econòmics com les línies d’autobusos o cotxes particulars.

- Un model privat, en què es manté una progressiva privatització de les empreses que gestionen els serveis ferroviaris amb el que això suposa d’empitjorament de les condicions laborals per als treballadors i treballadores, tant dels actuals com sobretot dels nous i futurs contractats i contractades, alhora que prioritza el benefici enlloc de la qualitat del servei.

- Mediambientalment insostenible, que prioritza línies d’alta velocitat d’alt consum energètic en detriment de línies de baix cost energètic que amb les inversions adequades podrien arribar a tenir velocitats competitives. Que aposta per crear una nova xarxa ferroviària obviant criteris ambientals, posant en perill corredors ecològics, enlloc de fer inversions en les línies ja existents que, d’altra banda, deixen que es vagin malmetent amb manteniments cada cop més precaris. Un model que fomenta l’ús del vehicle particular en la curta distància.

- Desvertebrador del territori, apostant per línies de llarga distància i deixant de banda aquelles línies que uneixen pobles propers, deixant els habitants d’aquests pobles en mans del transport per carretera que implica, en els pitjors dels casos per a moltes persones, la impossibilitat de desplaçar-se.

- Organitzat com un negoci i no com un servei públic, fomentant els eixos empresarials de benefici i competitiviat, oblidant que els transport públic com a tal és un servei que s’amortitza amb la funció social que cobreix i no amb els diners que ingressa. Fomenta el transport de mercaderies per carretera. Mentre altres països de la Unió Europea fomenten el transport de mercaderies per via fèrria, aquí això contínua sent marginal donada la manca d’infrastructures i la voluntat política d’actualitzar-les. Això genera la saturació de les nostres carreteres per part dels camions que alhora genera la necessitat de fer-ne de noves.

Volem manifestar el nostre rebuig a aquest model i demanem un replantejament  complert del model ferroviari, amb la participació de totes les administracions de forma que es tingui en compte el punt de vista dels municipis. Així mateix,  exigim una major implicació de l’ajuntament en aquestes demandes, obviant l’obediència deguda a altres administracions per qüestions partidistes i/o electoralistes.

Lleida, 15 de febrer de 2007