La CUP demana la municipalització del servei de netjea

La CUP instem a la municipalització del servei aprofitant la fi de la concessió per tal de millorar-ne la qualitat del servei, condicions laborals i control democràtic

Després que s’hagi fet pública la sol·licitud de ILNET de prorrogar dos anys més el contracte de la neteja de la via pública de ciutat, que suposaria que la privatització d’aquest servei finís el març del 2026, la Candidatura d’Unitat Popular demanem la municipalització de l’empresa.

Ja l'any 2015 vam denunicar el blindatge de les privatitzacions que va fer la Paeria (amb el suport dels grups de PP i CiU) a dos mesos de les eleccions municipals. Un servei que es va privatitzar el 2006 sota el govern tripartit de PSC, ERC i ICV i es va atorgar a la UTE ILNET (formada per les empreses “Romero Polo” i “Sufi”) una concessió de 10 anys que finalitzava el 2016. En el període que ha transcorregut des d'aquell moment s'ha produït una constant degradació del servei així com una precarització creixent dels drets laborals de les treballadores i treballadors que va conduir a una vaga el 2010.

La reivindicació per part de la CUP de Lleida s'ha anat repetint al llarg dels anys, especialment a partir de l'any 2012, arran de la de l’anunci de convocatòria de vaga indefinida que van anunciar els treballadors i treballadores. El 2017 presentàvem una moció al Ple on es demanava que, atès que la concessió finalitzava el 2018, es debatés el tipus de gestió d’aquest servei i es demanava aprovar, per part del mateix Ple, una una gestió directa del servei.

Igualment, entenem que cal denunciar que, com es habitual en el règim de concessions i per tal de forçar la seva renovació, l’empresa explotadora ha fet, aquest tram final de concessió, deixades de les seves funcions, un fet que s’evidencia amb un increment de la brutícia a la ciutat

Així doncs, anant també més enllà del servei de neteja, des de la CUP apostem per una municipalització plena dels serveis que, en l’actualitat, l’ajuntament ofereix en règim de concessió. Una municipalització que implica un control absolut de l’ajuntament sobre aquest servei, avantposar el benefici col·lectiu al benefici econòmis privat d'uns pocs així com unes millors condicions de treball per als i les professionals que hi treballen.